Strategi
Vi startar alltid alla nya projekt med att skapa en plan för företaget. Vi utgår alltid från frågeställningen: Vad vill ni att företagets varumärke ska förmedla? Allt handlar inte bara om att öka försäljning utan om att skapa den bild som ni vill att ert företag ska förknippas med.
När vi har fått klarhet i frågeställningen börjar vi med att gå igenom innehåll på nuvarande hemsida, sociala kanaler, sökoptimering och profilering. Vi går sedan vidare till att detaljerat analysera all data som genereras från alla delar för att få en bra bild av vad era kunder finns, reagerar på och vad som gör att de väljer att köpa era tjänster/produkter.
När allt är analyserat skapar vi en grundläggande plan för när, var och hur vi ska utföra arbetet. Vi går igenom i vilken ordning arbetet ska prioriteras och skapar en tidslinje för allt. Arbetet delas upp i tre delar: Ta fram innehåll, utförande och analysering. Under arbetet kommer ni att kunna följa utvecklingen varje dag genom Asana som är ett onlinebaserat program för att hantera projekt. På Asana ser ni tidsplan, prioritet, detaljplan, ansvarig person och utveckling på varje uppgift.
Analysering av data
Vi gör noggranna analyser av data från hemsidor, sociala kanaler och kampanjer. Vi analyserar datan före, under och efter vi har utfört ett arbete. Analysen är av högsta vikt då statistiken avgör vilken strategi och plan vi ska lägga upp. Den ger oss även direkt respons för hur vår grundplan fungerar, om vi behöver ändra på något och isåfall vad vi behöver ändra på. Av analysen får vi en bild av era kunders köpbeteenden ser ut. För att få ut maximalt resultat av arbetet så är det viktigt att veta kundernas köpbeteende för att kunna rikta marknadsföringen rätt. Exempel på frågor som är viktiga i vår analys:
- Vart finns era kunder? Exempelvis facebook, instagram, google
- Vilken åldersgrupp är vanligast bland era kunder?
- När är de som mest aktiva?
- Hur många många når ni ut till?
- Hur många besökare har ni?
- Hur länge stannar de kvar på hemsidan eller på era sociala konton?
- Hur många återkommer?
- Hur stor andel leder till avslut?
- Vad klickar era kunder på?
- Hur många avslut görs?
När man lägger ner tid och pengar på att göra ett bra arbete inom marknadsföring så handlar det inte bara om att hålla hög kvalité på material. Det gäller att veta när och hur ofta man ska publicera, varför kunden köper och vilka man ska vända sig till. Man kan nå ut till 100 000 personer men om bara 10% av personerna stannar på er hemsida längre än 6 sekunder och bara 10% av dem handlar (1000 st) av er innebär det att marknadsföringen är felriktad. Om man riktar den rätt så kanske ni når ut till färre men till rätt personer. Det är betydligt bättre att nå ut till 20 000 personer, 80 % stannar på sidan och 30% av dem handlar direkt (4800 st) och 15 % återkommer till sidan för att handla (2400 st).
Hemsida
Vi specialiserar oss i att skapa användarvänliga, snabba och väldesignade hemsidor i WordPress. WordPress är en perfekt plattform som ger oss möjligheten att anpassa hemsidan helt efter behovet. Plattformen ger oss i princip obegränsad möjlighet till att skapa funktioner eller integrationer som kan specialanpassas efter behovet samtidigt som den är enkelt för kunden att sköta sina vardagliga ärenden utan större kunskap. Det innebär att anställda kan logga in och ändra priser, information eller lägga till nyheter utan att man behöver oroa sig över att något skulle gå fel.
När vi skapar en hemsida så utgår vi alltid efter vad ni vill få ut. Vi designar den på ett sätt som ger era besökare en rak väg till vad de är ute efter. En e-handel ser väldigt annorlunda ut jämfört med en sida som är till för att locka kunder till fysisk butik eller köp av tjänst. Normalt sätt stannar en besökare bara 6 sekunder på en hemsida innan den lämnar. Det är därför viktigt att vi skapar förutsättningarna för att behålla besökare längre och göra det så enkelt som möjligt att ta sig fram.
Många företag har svårt att finna tid till att själv skapa kvalitativa bilder och videos till företagets olika kanaler eller kampanjer, inte heller till att organisera med fotograf, foto- eller videoredigerare. Vi arbetar med fotografer och redigerare för att skapa bra innehåll till företagets olika kanaler. Vi planerar fotosessions och redigerar utifrån ert behov. Exempel på vilka vad bilder och video kan visa:
– Arbetsmiljö – Exempelvis butik eller anläggning
– Personer – Anställda, ledare eller andra viktiga personer för ert företag.
– Arbete – Visa hur ni arbetar.
– Resultat – Produkter, färdiga arbeten, möten eller detaljer som visar ert arbete.
– Visuellt – Använd media för att bryta av och tillfredsställa hjärnan som hjälper till med fokus på t ex hemsida.
Bild och video används i många delar av företaget. Några delar där högkvalitativa bilder och videos är avgörande:
- Hemsida
- Sociala medier
- Youtube
- Kampanjer
Grafisk design
Ett varumärke kommer alltid att representeras och förknippas med ett företags logga. Att ha en välgjord, meningsfull logga är viktigt för att bygga ett varumärke runt. Utöver logga så kan det krävas en del grafisk formgivning i samband med kampanjer, profilering och hemsida. Att skapa egna former för ett företag kommer ge en röd tråd i ert innehåll och varumärke. Det gör ett varumärke unikt.
Vi ritar från grunden och skapar efter det behov som finns.
Profilering
Ingen bransch är den andra lik vilket gör att marknadsföring måste täcka många delar. Ett företags logga och ert varumärke måste synas så ofta så att man börjar tänka på det när man är i behov av företagets produkt eller tjänst. Det är mycket profilering som kan behövas. Alltifrån sätta loggor och text på bilar till kuvert, påsar eller paket.
Vi arbetar med att planera vilket behov företag har och ordnar så att alla områden täcks. Vi hjälper sedan företag att hålla leveransen av material konstant och i tid så att företaget aldrig står utan.
Sociala medier
Instagram, facebook eller twitter är bara några av alla sociala medier man som företag kan behöva för att nå ut. Idag finns det nästan inga som inte använder sig av någon eller flera av dessa. På sociala medier kan man nå ut till nya kunder men att hålla ett konstant flöde är viktigt. Ett konstant flöde av inlägg visar att företag är aktivt och ökar interaktionerna. När man väl skapar kampanjer på sociala medier kommer fler besöka er profil och då är det viktigt att det inte är tomt. Företagets flöden hjälper varumärket att hålla sig vid liv. Det är ett sätt att visa ert arbete, prestationer, nyheter och engagera era kunder. Det finns inget som ger sånt genomslag som när kunder känner sig sedda och delaktiga.
Vi samlar allt på ett ställe, planerar noggrant inlägg och schemalägger inläggen för att hålla flöden levande. Tillsammans med högkvalitativa bilder, väl utvecklade texter och konstant flöde hjälper vi företag att få ut så mycket man kan från alla sociala kanaler.